پنج شنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۳
فارسی
English



حذف کامل ثبت سفارش واردات کالا تا یک سال آینده
ولی الله افخمی، رییس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر روند حذف ثبت سفارش از و...
قانون مقررات صادرات و واردات ایران سال 1393
جهت دریافت قانون واردات و صادرات سال 1393 به لینک زیر مراجعه فرمائید. قانون واردات و صادرات 1393 ...

لیست نمایشگاههای داخلی سال 1393
دریافت لیست نمایشگاه ...
نمایشگاههای هلند در سال 2014
دریافت لیست نمایشگاه ...
لیست نمایشگاههای هلند در سال 2013
Trade Shows in Netherlands 2013 - 2014 Exhibition Name Cycle C...

Iran




Netherlands

 
اطلاعات عمومی هلند

حكومت : پادشاهی
مساحت : 940/33 كیلومترمربع
جمعیت : 15100000نفر
رشد سالانه جمعیت : 5/0درصد
پایتخت : آمستردام
زبان : آلمانی
دین : مسیحی
واحد پول : فلورین – گولدن

در غربی ترین قسمت شمال جلگه اروپا واقع شده، و كشوری كم ارتفاع است كه 25درصد مساحت آن، از عقب نشینی و خشك شدن آب دریا ، تشكیل شده است. كمربند ساحلی این كشور، از مرداب – باتلاق و آب بند شكل گرفته است. رودهای راین – ماس و آیسل، این كشور را مشروب می سازند. ارتفاع زمین در جنوب و شرق كشور، بیش از سایر نقاط بوده و زمستانهای معتدل و تابستانهای خنك، از ویژگیهای آب و هوای آن، محسوب می شود. این كشور از بزرگترین تولیدكنندگان لبنیات در جهان بوده و علاوه برآن، مقادیرزیادی گندم- جو و سیب زمینی از مزارع این كشور بدست می آید. اگثر صنایع هلند، در شهر « روتردام» ‌در جنوب غربی هلند متمركز شده اند. این صنایع شامل: فولاد سازی - صنایع غذایی و دارویی – ریخته گری – قایق سازی - پتروشیمی و پالایشگاه نفت می باشند. بزرگ ترین مبنع تولید انرژی در این كشور، گاز طبیعی است.

هلند کشوری در غرب اروپاست و دومین کشور اروپایی بعد از بلژیک می باشد که بیشترین وابستگی را به تجارت خارجی دارد و به همین منظور از تجارت آزاد حمایت می کند.
نرخ تعرفه های این کشوربرای محصولات صنعتی یکی از کمترین نرخها در جهان است و محدودیت کمی توسط این کشور در مورد هیچ کالایی صورت نمی گیرد.
هدف سیاست تجاری هلند افزایش مبادلات خارجی با حذف عوارض گمرکی و سایر موانع غیر تعرفه ای و سهمیه بندیها می باشد.
حجم مبادلات این کشور با جهان در سال 2007 – 867 میلیارد دلار (واردات 402 و صادرات 465) میباشد. حجم مبادلات تجاری ایران و هلند در سال 1385 مبلغ 1449 میلیون دلار(واردات 940 و صادرات 509 میلیون دلار) می باشد.

پیشینه روابط بازرگانی ایران با هلند
شروع باب مراودات بازرگانی میان ایران و هلند را می توان از اوایل قرن هفدهم میلادی دانست یعنی پس از آنکه دولت ایران جزیره هرمز را از تصرف پرتغالیها خارج ساخت و بندرعباس مرکز تجارت خلیج فارس گردید هلندیها بدانجا راه یافتند و با اجازه شاه عباس اول صفوی در سال 1623 میلادی تجارتخانه ای دایر کرده و در تجارت ابریشم فعال شدند. با انقراض سلسله صفویه به سبب وضع خاصی که در ایران حکمفرما شده بود سالها در روابط دو کشور وقفه ایجاد شد تا آنکه در سال 1857 میلادی یک پیمان دوستی و بازرگانی میان دو کشور در پاریس منعقد گردید.
در سال 1902 روابط دیپلماتیک کامل میان دو کشور برقرار شد و نمایندگی دولت ایران در لاهه گشایش یافت. در سال 1910 میلادی سفارت هلند در تهران تاسیس شد. از آن پس دو کشور ایران و هلند طی یک رشته عهدنامه ها که به منظور گسترش علایق و دوستی و مودت فی ما بین امضا شده بود به حفظ و بسط روابط سیاسی، اقتصادی،بازرگانی همت گماشتند.
با توجه به مراتب فوق ایران و هلند از روابط تجاری دیرینه برخوردار بوده اند. این روابط پس از کشف نفت و متعاقب آن توسعه صنایع مونتاژ در کشور توسعه قابل ملاحظه ای یافت و ایران در خاورمیانه همیشه به عنوان یکی از طرفهای تجاری بسیار مهم برای کشور هلند مطرح بوده است.



ویژگیهای اقتصادی هلند
سیستم اقتصادی این کشور مبتنی بر بازار است و این سیستم از دیرباز در هلند معمول بوده و کارآرایی خود را نشان داده است.
پس از پایان جنگ دوم جهانی سه کشور بلژیک،لوکزامبورگ و هلند در مقاوله نامه ای که در سال 1944 به امضا رساندند، اتحادیه ای بنام بنلوکس را به وجود آوردند که در قالب یک اتحادیه گمرکی وارد عمل گردید، اساس این اتحادیه براساس تعرفه های مشترک قرار گرفته، بدین ترتیب اولین اتحادیه اقتصادی اروپایی به وجود آمد و این امر نشانه اهمیتی است که به لحاظ ساختار اقتصادی مبتنی بر اقتصاد بازار و رقابت آزاد به همکاریهای اقتصادی می دهد. اتحادیه گمرکی سه کشور در 1958 به اتحادیه اقتصادی تبدیل شد.
هلند در سال 1959 به جامعه اقتصادی اروپا ملحق گردید. توسعه منطقه گرایی و یکپارچگی اقتصادی با کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک و لوکزامبورگ در گسترش تجارت خارجی هلند بسیار موثر و تعیین کننده بود بطوریکه از آن تاریخ تا به امروز بیش از 70درصد مبادلات تجاری این کشور با اعضای جامعه اقتصادی اروپا صورت می گیرد. این امر چنان در تامین منافع و اهمیت ملی هلند موثر بوده که امروز سیاست خارجی این کشور به صورت تابعی از سیاست تجاری آن درآمده است. به عبارت دیگر هلند نه تنها منطقه گرایی اقتصادی و به ویژه همکاری چند جانبه در قالب جامعه اقتصادی اروپا را موثرترین عاملی در جهت توسعه اقتصادی و نیز ارتقاء سطح زندگی مردم خود می داند، بلکه بهترین وسیله ای است که می توان امنیت ملی و استراتژیک این کشور را به عنوان کشوری در قلب اروپا تامین نماید.

سیاست بازرگانی خارجی هلند
هلند به سبب وابستگی زیاد به تجارت خارجی و نقش حیاتی این بخش در اقتصاد کشور همواره حامی تجارت آزاد و رفع موانع و محدودیت بر سر راه مبادلات کالا و خدمات با اکثر کشورهای جهان به ویژه همسایگان اروپایی خود بوده است.
اساسا اقتصاد هلند دارای سمت گیری های بین المللی می باشد و از اینرو هر نوع اختلالی در جریان تجارت خارجی اثرات مستقیم و تعیین کننده ای بر کل اقتصاد این کشور می گذارد.
چنین است که مقامات هلندی بیش از هر چیز در فکر توسعه صادرات و برطرف ساختن موانعی هستند که می تواند جریان صدور کالاها و خدمات را دچار وقفه سازد.

گزارش مقایسه ای اوضاع اقتصادی هلند 2008
نمای کلی اقتصاد هلند
ششمین کشور صادر کننده
دومین صادرکننده عمده کالاهای کشاورزی بعد از آمریکا(مساحت آمریکا 270 برابر بزرگتر از هلند است)
در سالهای اخیر شرکتهای خارجی 471 میلیارد دلار درهلند سرمایه گذاری مستقیم کرده اند لذا هلند هفتمین پذیرنده عمده سرمایه های خارجی است.
هلند ششمین کشور سرمایه گذار در جهان است.
دهمین کشور در جدول شاخصه های اقتصاد رقابتی
هشتمین کشور به لحاظ جهانگرایی و جهانی سازی اقتصاد
نهمین کشور به لحاظ فضاسازی تجاری بین المللی

شاخص های اقتصاد کلان
134مین کشور به لحاظ وسعت
50مین کشور به لحاظ جمعیت
ششمین اقتصاد اروپایی و شانزدهمین در جهان(با 768 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی GDP)
سومین کشور با درآمد سرانه براساس قدرت خرید برابر (37300 دلار) بعد از آمریکا و ایرلند.
سومین تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید برابر یک ساعت کار به یورو (52.3) بعد از اتریش و بلژیک
سومین درصد رشد تولید ناخالص داخلی(3.5% بعد از ایرلند و فنلاند)
هفتمین در بین کمترین رشد درصد تورم 2.1%
ششمین دسترسی و امکان جذب سرمایه (بعد از دانمارک، نروژ،ایسلند،فنلاند و انگلستان)
دومین نرخ درصد پتانسیل بکارگیری جمعیت شاغل(77.1% بعد از دانمارک)
اولین نسبت نیروی کار پاره وقت به کل افراد شاغل (25.5%)
اولین پایینترین درصد بیکاری نیروی کار شاغل(4%)
توضیح: نرخ بیکاری در هلند یکی از کمترین ها در اتحادیه اروپا است. در 2002 تا 2007 تنها 4% نیروهای شاغل بدلایل مختلف بیکار شدند در حالیکه این نرخ در کشورهای یورو 8% بوده است. نرخ بیکاری بین جوانان زیر 25 سال در سال 2006 برابر با 7.6% بود که در بقیه 15 عضو اتحادیه اروپا 16.1% بوده است.

تجارت و سرمایه گذاری خارجی
صادرات همواره سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی و درآمدهای هلند داشته است:
سال 1988 معادل 44%
سال 1995 معادل 56.1%
سال 2000 معادل 70.1%
سال 2005 معادل 78.7%
سال 2006 معادل 81.8%
 

جایگاه جهانی هلند
ششمین کشور صادر کننده جهانی کالا با 462 میلیارد دلار صادرات معادل 3.8% کل صادرات جهانی
نهمین کشور صادر کننده خدمات بازرگانی با 82 میلیارد دلار برابر با 3% کل آمار جهانی
هشتمین در بین واردکنندگان عمده جهانی کالا با 16 میلیارد دلار برابر با 3.4% کل آمار جهانی
هشتمین واردکننده عمده خدمات تجاری با 78 میلیارد دلار برابر با 3% کل آمار جهانی
 

سرمایه گذاری
ششمین سرمایه گذار جهانی با 653 میلیارد دلار در سال 2006
هفتمین کشور پذیرنده سرمایه گذاری خارجی با 451 میلیارد دلار در 2006 سرمایه گذاریهای خارجی انجام شده در هلند باعث اشتغال 600 هزار نفر یعنی 10% کل فرصتهای شغلی گردیده است.






عمده روابط اقتصادی فیمابین دو کشور بجز فروش نفت، بر همکاری در زمینه های کشاورزی، شیلات، دامپروری، تولیدات گل و گیاه، مدیریت منابع آب، حمل و نقل، صنایع کشتی و دریا و ... متمرکز بوده است.

اهم کالاهای وارداتی از هلند
کالاها و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معادن، غذایی، شیمیایی، نساجی، ذوب آهن، فولاد، چوب، پوشاک، نوشیدنیها، لاستیک، دخانیات، کاغذ و چاپ، حمل و نقل، ساختمان، کشاورزی، گلخانه های صنعتی، دامپروری، لوازم و قطعات الکترونیکی، مولدهای برق، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، دارو مواد اولیه تولید دارو، اوراق فلزی و ...

اهم کالاهای صادراتی به هلند
نفت، مواد پتروشیمی، اقلام مواد اولیه و مواد معدنی، مس، آلیاژهای مس، انواع سنگ، پسته و خشکبار، قالی و قالیچه، صنایع دستی، خاویار و کنسرو ماهی

همکاریهای مشترک در زمینه گل و گیاه
تا کنون همکاری های گسترده ای بین استانهای اصفهان و مازندران با شرکتهای هلندی جهت مکانیزه نمودن پرورش گل بصورت گلخانه ای صورت پذیرفته است همچنین طی سفر رئیس سازمان توسعه تجارت در مهر 87 مذاکرات و گفتگوهای اولیه با شرکت هلندی فلورا و بارار آلسمبر بمنظور همکاری در زمینه ساخت و تجهیز پایانه مرکزی گل ایران و در نهایت صدور محصولات گل ایران به این بازار و فروش آن بعمل آمد.
در سال 86 نیز هیات کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از موسسات تحقیقاتی و تولیدی هلندی مذاکرات مفیدی با شرکتهای هلندی داشتند.

روابط مالی و بانکی
بر اثر تحریمهای سازمان ملل و نیز تحریم های یکجانبه اروپا و آمریکا، طی سال گذشته فشارهای زیادی بر روابط مالی و بانکی دو کشور وارد شد که بر اثر آن گشایش و تایید اسناد اعتباری و نقل و انتقال ارز به مقصد ایران متوقف گردید. با این وجود سفارت با تمرکز بر این معضل توانسته است راه حلهای موردی و جایگذین را ساماندهی نماید. مذاکراتی نیز برای افتتاح صرافی و نیز گشایش راه های جایگذین روابط بانکی در دست اجرا می باشد. همچنین زمینه همکاری بانکهای اقتصادنوین و سرمایه را با موسسات مالی و بانکی هلند برقرار گردید.

روابط بخش خصوصی
جهت تمرکز و انسجام روابط تجاری بین دو کشور و نیز ارائه و نمایش تولیدات و خدمات قابل صدور ایران اخیرا (مهر 87) تجار ایرانی مقیم هلند با همکاری شرکتها و اتاق بازرگانی هلند "مرکز تجاری ایران"  را در بندر روردام تاسیس نمودند که توسط رئیس سازمان توسعه تجارت و هیاتی از مدیران این سازمان افتتاح گردید. مشارکت سرمایه گذاران هلندی در همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران در آبان ماه، سفر هیات بیست نفره از کارگزاران بورس ایران در آذر ماه، مشارکت متقابل شرکتها در نمایشگاههای دو کشور در سال جاری و سفر قریب الوقوع اعضاء شورای تجاری ایران و هلند وابسته به اتاق هلند از اهم تحولات در روابط بخش خصوصی است.

محصولات ارگانیک
تولید محصولات ارگانیک در چند نقطه ایران با حضور شرکتهای هلندی و حمایت وزارت کشاورزی هلند و ایران از طریق تامین بخشی از اعتبار لازم برای انجام آن آغاز گردید. و صادرات اینگونه محصولات به هلند با استقبال خوبی مواجه شده است.

تعیین اولویت های اقتصادی در روابط تجاری و اقتصادی ایران با هلند
هرچند که روابط تجاری و اقتصادی ایران و هلند در پی صدور قطعنامه های شورای امنیت علیه کشورمان و بویژه بعد از تشدید تحریم های مالی و مشکلات گشایش اعتبار اسنادی در دو سال گذشته سیر نزولی طی نموده و بیش از 50 درصد روابط فیمابین کاهش داشته اما به نظر می رسد با توجه به تکیه صنایع هلند بر صنایع کوچک و متوسط که حدود 90 درصد صنعت این کشور را در بر می گیرد می توان علیرغم تگناهای بوجود آمده با تحرک بخش خصوصی دو کشور بخصوص آشنایی بیش از بیش صاحبان تجارت و صنایع هلند با ظرفیت های ایران مانع کاهش بیش از پیش صاحبا تجارت و صنایع هلند با ظرفیت های ایران مانع کاهش بیشتر روابط تجاری و اقتصادی فیمابین گردید. در این راستا و با توجه به شرایط کنونی می توان الویت های روابط اقتصادی و تجاری ایران و هلند را به شرح زیر خلاصه نمود.

1-  برگزاری متناوب همایش های اقتصادی و تجاری در پایتخت های دو کشور عمدتا توسط بخش خصوصی ، با هدف آشنایی طرفهای تجاری هلند با توان اقتصادی و تجاری ایران
2-  ترغیب اعضای شورای تجاری ایران و هلند موسوم به نیبا و نیز اعضای ایرانی شورای مشترک تجاری دو کشور به مشارکت فعال در تشکیل جلسات مشترک با تجار و صاحبان تجارت بخش خصوصی ایران و هلند
3-  شرکت فعال ایران در نمایشگاههای متنوع بین المللی هلند که عمدتا در محل نمایشگاههای شهرهای آمستردام و اتریخت برگزار می شود.
4-  تمرکز فعالیتهای اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه هایی که هلند در آن مزیت دارد همانند مدیریت آب، گل و گیاه و تولید بذر، مواد غذایی به ویژه لبنیات و صنعت پتروشیمی
5-  ایجاد مرکز دائمی معرفی توان شرکتهای ایرانی و محصولات صادراتی کشورمان، در یکی از اتاقهای بازرگانی آمستردام و یا روتردام بمنظور آشنایی تجار هلندی با امکانات صادراتی ایران
6-  بهره برداری از توان و موقعیت ممتاز ایرانیان مقیم هلند بویژه قشر تحصیل کرده و دانشگاهی ایرانی در ارائه و معرفی ایران و ایجاد بسترهای لازم جهت تقویت روابط فیمابین
7-  رایزنی مستمر جهت نهایی شدن موافقت نامه های تشویق و حمایت از سرمایه گذاری متقابل که بدلیل درج بندی با ماهیت کنسولی در آن بیش از 5 سال راکد مانده است.
8-  ادامه مذاکرت فیمابین جهت نهایی شدن موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور که علیرغم مذاکرات مقدماتی چند سال قبل به ورطه فراموشی سپرده شده است.

بدیهی است در شرایط تحریم های بین المللی و بدلیل پیروی دولتمردان هلند از سیاستهای مشترک اتحادیه اروپا، تحول بارزی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در وضعیت کنونی دور از انتظار بوده و در مقطع کن.نی تلاش ها عمدتا باید صرف توسعه و تمرکز روابط بخش های خصوصی دو کشور که به دور از گرایش و هدف های سیاسی به منافع اقتصادی چشم دارند نمود.


- سياست فرهنگي هلند
- همه چیز در رابطه با هلند
- جشن‌هاي ملي و مذهبي هلند
 
 

راه موفقیت، همیشه در حال ساخت است؛ موفقیت پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن.

آنتونی رابینز


تغییر مکان موقت
شورای بازرگانی ایران و هلند
آدرس: تهران،میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی،نرسیده به استادیوم شهید شیرودی، کوچه افشار، پلاک 8 طبقه چهارم
شماره تلفن و فاکس: 88381349
پست الکترونیک: Info@inbc.ir


تبلیغات
 




فارسی - English - عضویت - ورود اعضاء
تماس با ما - عضویت آنلاین - نظر خواهی و پیشنهادات

کلیه حقوق وب سایت، برای شورای بازرگانی ایران و هلند محفوظ می باشد. استفاده از مطالب وب سایت، پیگرد قانونی دارد
طراح: روزبهان یوسفی